Gå med i Student Node

Jag har fått lyxen igen att träffa en riktig stjärna i IT-branschen! Cecilia Borg är en av Sverige kvinnliga supertalanger inom tech. Hon startade karriären på en startup som senare blev uppköpt. Framgångssagan fortsatte och Cecilia har därefter jobbat som produktägare på bland annat Oracle och King. När jag intervjuade henne jobbade hon på en startup igen – Looklet som har växt till sig enormt, där hon först var CTO och under intervjun  CDO. CDO betyder Chief DevOps Officer och innebär att Cecilia ser till att utvecklingen (development) och resterande verksamhet (operations) hänger ihop på ett bra och effektivt sätt, Development + Operations = DevOps. Numera är Cecilia VD på konsultbolaget Citerus.

Cecilia Borg, Chief DevOps Officer (CDO) på Looklet.

Cecilia Borg, under intervjun Chief DevOps Officer (CDO) på Looklet. Nu VD på Citerus.

Vad är din uppgift som Chief DevOps Officer?

Jag ser till att processerna fungerar inifrån och ända ut till kund. En skapa en bra ”streamline” mellan olika enheter inom företaget är viktigt för att mitt arbete ska bli effektivt. Exempelvis måste testarna få tillgång till samma system som utvecklarna så att testerna verkligen görs i samma miljö, att sen marknadsföringsavdelningen kommer åt systemen för att automatisera och att i slutändan support-avdelningen kan ta hand om klagomål och frågor där även dem kan använda systemet för att söka, hitta fel och förmedla vilka fel som finns till utvecklingsavdelningen. När detta fungerar kan man lansera många produkter och tjänster på en och samma dag utan problem. Det är precis vad vi kunnat göra på Looklet. Det är vad DevOps handlar om och vad jag jobbar med.

Hur lyckas man med DevOps?

Många tror inte det, men det handlar om värderingar! Jag säger det själv och jag hör hela tiden andra CTOs och CDOs säga det på olika konferenser och mässor. Du måste nämligen ha transparens och öppenhet för att låta andra i företaget få tillgång till samma system och kod som du själv. I en organisation där avdelningarna känner att ”supportavdelningen inte fattar någonting” eller tvärtom samt om man grottar ner sig i vilket system som man borde använda så fungerar inte DevOps. Människor med den inställningen gör att man inte får ut nya lansering effektivt mot kund och idag är det affärskritiskt i det digitaliserade samhället att snabbt kunna göra nya lanseringar.

Jag vill också lägga till en sak. Det som inte är nödvändigt, det ska vi kryssa bort från att-göra-listorna. Fokusera på det som verkligen måste göras och diskutera inte det som inte är prioritet.

Vilka värderingar behövs för att lyckas med DevOps?

Olika organisationer har olika värderingar, och mycket fungerar. Men jag står för (1) Trust & Respect, (2) Collaboration och (3) Transperancy. Trust & Respect handlar om att ni ska kunna lita på varandra, släppa in varandra i systemet, ge åtkomst och tillgång till medarbetare på andra avdelningar. Låta dem köra tester och jobba i samma system så att olika avdelningar förstår varandra och kan börja jobba närmare. Collaboration handlar om att kunna jobba mer ihop, kunna samlas och lösa problem tillsammans även när folk är allokerade på olika ställen geografiskt eller har olika kunskaper. Det kan handla om att supportavdelningen på ett bra sätt ska kunna förklara för IT-avdelningen var problemen ligger och vad som behöver lösas. Transparancy handlar om en bra öppenhet mellan varandra så att information delas på ett bra sätt inom organisationen. Det ska inte finnas människor som sitter och håller på sin egen kunskap, det är otroligt viktigt att man är transparent med varandra och kan dela med sig av vad man lärt sig så att hela organisationen fortsätter utvecklas.

Varför valde du en uppstickare som Looklet från att ha jobbat på jättarna?

Jag gillar mindre organisationer, det jag gör får verkligen en påverkan på hela organisationen. Jag känner att jag kan växa mer med företaget och göra olika viktiga moment. På mindre företag kan jag också se helheten mer, rollerna blir ofta mer specialiserade inom ett visst område när företaget är större.

Vilka tips har du till IT-studenter för att snabbt komma in i karriären?

De tre första åren kommer alla att betrakta dig som junior oavsett vad du gör, det är bara att leva med det. Din viktigaste uppgift under dessa tre år är att se till att bli riktigt grym, bara koda, koda och lär dig nya tekniker och programmeringsspråk så att DU blir riktigt bra. När du jobbat i två år till, dvs 5  år totalt, tror många unga att man förväntas kunna ”allt”. Så är det inte. Alla företag har olika system, metoder och arbetssätt. Det går inte att kunna alla system och språk helt enkelt, arbetsgivarna vet och förstår det. Så känn dig aldrig ”falsk” bara för att du inte råkar kunna allt när du blir mer erfaren.

Jag vill också tipsa många unga att inte ta på sig för mycket arbetsuppgifter som delegeras av chefer i början av karriären. Många vill nämligen vara duktiga och göra sina chefer nöjda. Fokusera istället på att du ska bli riktigt bra på att programmera och göra uppgifterna du är anställd för, inte vara så mycket till lags att du måste jobba 60 timmar i veckan för att hinna med allt.

Gå med i Student Node