ANNONS
#Skratt
#stress

Ett gott skratt förlänger livet

Pia Englund


Barn skrattar ca 400 gånger per dag och vuxna 15. -Har vi vuxna verkligen inte roligare? Det är bevisat att skratt håller oss friskare, gladare och i bättre form.

Det härliga skrattet som bubblar upp och som är omöjligt att hålla tillbaks. Det befriande skrattet som får din hjärna att fungera bättre. Det sammanhållande skrattet som får dig och din partner att bli sams igen. Det humorfyllda skrattet i en lustig situation. Skrattet smittar så kom i gång med att skratta  och sprid glädje. Du har inte roligare än du gör dig.

Ett gott skratt förlänger livet.

Ett gott skratt förlänger livet.

Skratt – träna på det

Träna dig på att skratta. Att kunna skratta åt dig och med dig själv ger distans åt dina bekymmer och du löser dem lättare då skrattet ger en inre jogging och en psykisk storstädning. Kom igång och leta efter det  roliga och humorfyllda i din vardag. Se det roliga.

Tillhör du dem som inte gillar att skratta så gör det ändå!  Skrattet ger inre massage åt din kropp. När du skrattar kan du känna hur hela din kropp skakar och dina muskler och inre organ får en ordentlig genomblödning. Skratt blir som en vågrörelse i dig som ger massage åt hjärta, lever, mage och dina inre organ. Pulsen och blodtrycket sjunker. Kontakten mellan höger och vänster hjärnhalva stimuleras vilket gör att du löser problem bättre och lättare. Blodflödet till hjärnan ökar och hormonet oxcytocin utsöndras. Hormonet som gör oss avslappnade, kreativa, mer sociala och gör det lättare för oss att lära. Du upplever lust och glädje. Skrattet kan även vara smärtstillande då kroppen egna smärtlindrare produceras.  Skrattet är stressens motpol. Ett gott skratt när du är riktigt stressad får dig att bli lugn och bryta den onda stresscykeln. Hormonet oxcytosin bryter den onda stresscykeln.

Hitta det du tycker är roligt

Hitta det som får dig att skratta och som du kan plocka fram ur ditt minne när du verkligen behöver ett skratt. Stressen har en en tendens att ta överhand och skrattet får stryka på foten. Här är några bra tips på att få fram skrattet igen:

  • Det kan vara en serie, en rolig film, eller en rolig historia.
  • Tänk på ett ord du tycker är kul som du kan ladda med skratt.
  • Le så stort du kan- När mungiporna böjs uppåt går det signaler till hjärnan att du är glad och du blir glad.
  • Skratta högt för dig själv, det kommer att kännas jättefånigt i början, men du får igång skrattnerven.

Lycka till och gör dig själv till en ”skrattade” som sprider glädje.

 

 

 

 


Pia Englund

Jag är VD på Andningspaus.se och hjälper dig med återhämtning för effektivitet och produktivitet i vardagen.
http://www.andningspaus.se/


Kommentarer på detta inlägg