ANNONS
#attityd
#förhandla
#förhandlare
#förhandling

Din förhandling är beroende av din attityd!

Katarina Biertz


Din attityd är avgörande

För flera år sedan pluggade jag engelska i England, Brighton, och fick erfarenheter av betydelsen av rätt attityd. Jag minns särskilt väl en lärare som jag hade i Engelska, som alltid var optimistisk och glad vilket gjorde att lektionstiden gick jättefort, hon började alltid med att säga ”nu ska vi göra något roligt”. En annan lärare som jag hade inom grammatik var tvärtom, hon började alltid med ”Nu måste vi göra det här. Det är jättetråkigt men det är bara att bita i”. Hur skulle du känna av att få höra det? Jag kände genast motstånd och var omotiverad att ta in informationen trots att jag inte hade någonting emot att lära mig grammatik. Hennes presentation påverkade min upplevelse och lusten att lära mig.  Hur du presenterar saker både för dig själv och andra är med andra ord otroligt viktigt. Dessa presentationer kan antingen skapa en uppförsbacke för dig eller ge dig en extra skjuts framåt mot ditt mål även i dina förhandlingar.

Jag har upplevt detta själv flera gånger när jag har haft flera förhandlingar med en bra förhandlare som var duktig även på härskartekniker. Eftersom jag aldrig var säker på hur förhandlingen skulle sluta fruktade jag dem och mådde inte så bra av det. Därefter ändrade jag mitt tankesätt och såg fram emot att lära mig något nytt, träna mitt tålamod och inte reagera på den andra personens utfall och uttalanden. Tack vare den personen har jag lärt mig mycket både om mig själv och härskartekniker.

Mitt råd till dig inför exempelvis löneförhandlingen eller förhandlingen med banken angående ränta är att du ska se fram emot att lära dig, föreställa dig att det går bra och att du ska nå ditt mål. Visst kommer det även negativa tankar om exempelvis hur svårt det är och att ditt mål är orealistiskt, men fokusera på rätt sak och hjälp dig själv att nå målet istället för att skapa ett hinder till som du måste kämpa mot och lägga energi på.

 

I förhandlingar måste du ha en bra attityd med den du förhandlar med.

I förhandlingar måste du ha en bra attityd med den du förhandlar med.

Ska du prata om kommande förhandlingar med någon skulle jag råda dig att antingen vara neutral i dina uttalanden eller berätta hur du vill att den slutar. Välj personer du delar den här informationen med omsorgsfullt så att de inte i sin tur sätter igång och skapar känslomässiga hinder för dig.

Ha en snäll attityd

När det gäller hur och vad du säger och vad du tänker under förhandling skulle jag råda att vara positiv och snäll så att det är trevligt att förhandla med just dig som person. Jag säger inte att du ska ge efter din position, utan framför de argument du har på ett sakligt sätt med förståelse istället för aggression. Personangrepp lönar sig aldrig enligt min erfarenhet och det har även bekräftats av många studier att det lönar sig att vara en snäll och trevlig person. Skilj alltså på person och åsikt. Trots att jag och min motpart kan ha olika åsikter och diskutera dem är min inställning alltid att jag är överens med personen jag förhandlar med utanför förhandlingen så att vi har en bra relation. Även om man inte kommer överens finns det inget som hindrar att ni fortfarande ska vara vänner. Att skilja på person och sak är en konst som en skicklig förhandlare behärskar.

Sammanfattningsvis kan jag efter många genomförda förhandlingar endast konstatera att vilka tankar du tänker, vad och på vilket sätt du säger de före och under förhandling är avgörande för utgången i din förhandling. Vad du säger efter förhandling kan också bli avgörande för en kommande förhandling med samma person om samma eller liknande sak. Tänk också på att den professionella världen är liten, särskilt i Sverige, därför kan rykten om hur du beter dig i förhandling lätt sprida sig inom din bransch.

Vilka tankar har du kring attityd?

Vi vill gärna veta dina åsikter och tankar om ämnet. Håller du med? Har du upplevt liknande situationer? Skriv gärna nedan i kommentarsfältet eller maila direkt till vår förhandlingsexpert Katarina Biertz katarina@goddaslaw.se


Katarina Biertz

Jag är jurist, förhandlare, coach och entreprenör. Född och uppvuxen i Ryssland. Idag jobbar jag huvudsakligen med fastighetsrätt, investerare och är aktiv i flera bolag. Jag förhandlar dagligen både för mina klienter och mig själv och mina företag.
http://katarinabiertz.com/


Kommentarer på detta inlägg