ANNONS
#jobb
#karriär
#kontakter
#matchning arbetsmarknad
#mingel

Mingel, bli en riktig mingelstjärna på nolltid

Erik Sturesson


Hur minglar man? Att prestera bra på exempelvis ett mingel eller en workshop kan ge dig värdefulla kontakter, insikter och t.om. jobb. Då är det viktigt att kunna göra ett bra intryck så att det är just du som får chansen att till jobbet. Därför vill vi ge dig några enkla och konkreta tips för att bli en riktigt stjärna på att mingla. Här är punkterna sammanfattade:

  1. Var nyfiken och våga ställa frågor
  2. Läs på om företaget
  3. Hel, ren och anpassad klädkod

För att hjälpa dig bli (1) nyfiken, (2) känna till mer och (3) ha anpassad klädkod så besöker vi alltid företagen inför våra Student Node-event. På YouTube gör vi sen en spellista per event så att du får mer insikt, kunskap och kännedom om alla företaget du ska få träffa! Visst är det bra? :)

Tipsen för ett lyckat mingel

1. Var nyfiken och våga ställa frågor

Ställa frågor för att visa att du är intresserad, har social kompetens och vill prata med de anställda. Genom att ta initiativ att prata blir du ihågkommen och får dessutom lätt igång en diskussion. Några exempel på ämnen kan handla om hur de jobbar, vad man får göra som ny medarbetare, hur karriärmöjligheterna ser ut eller vilka egenskaper som de helst vill se hos de anställda. Om du inte pratar, ställer frågor eller berättar om dig själv kommer du inte bli ihågkommen och då förlorar du chansen att göra ett intryck som kan få dig att bli anställd.

2. Läs på om företaget

Se till att du förstått vad arbetsgivaren gör, vilka de vill anställa och vad du ska kunna som anställd innan du går dit. Det är både pinsamt och ger ett dåligt intryck att träffa medarbetarna på organisationen och inte ha en aning om vad de jobbar med. En stor problematik för företag som anställer nya medarbetare är att upplärningsperioden är lång, visa att du redan förstått mycket så kommer de både upptäcka att du redan kan mycket och är intresserad av att fortsätta lära dig hur företaget jobbar. Visa också att du förstår dig på branschen för att vara mer förtroendeingivande. En sammanfattning om företagen och länkar till deras hemsida och sociala medier finns på våra arbetsgivarprofiler.

3. Anpassad klädkod

Olika företag har olika klädkoder, det är därför svårt att veta vilka kläder som passar. Därför har vi gjort spellistor inför varje event där vi besöker arbetsgivarna så att du kan se hur de klär sig. Men oavsett kön är det alltid vårdad klädsel som gäller. Business Casual brukar passa bra på de flesta ställen (ej kostym eller slips för män, men kanske skjorta/tröja och/eller kavaj). Slappa kläder som en hoodie, mjukisbyxor eller liknande kan signalera att du själv är slapp. Å andra sidan har vissa startups en väldigt avslappnad klädkod för att symbolisera att det är kompetens som är viktigt, inte klädstil.

Du bör känna till vilken klädkod som råder i branschen du söker jobb i. Inom finansvärlden kan kostym passa, för konsulter brukar kavaj och skjorta passa. Eftersom alla företag och branscher är olika bör du försöka få en bild av företaget innan du träffar dem. Arbetsgivare som har konsulter brukar i regel se mer uppklädda ut eftersom att de ska se representabla ut gentemot kund. Återigen, kolla upp företaget innan!

Inför Student Node-event kan du se våra videoserier på YouTube av alla arbetsgivare så att du får en riktigt och ärlig bild av dem som jobbar där. Det är ett bra sätt för att kolla upp klädkoder hos de olika arbetsgivarna. Kolla in rätt YouTube-spellista för ditt eventet så ser du hur deras egen personal klär sig :).

Vi ses vid nästa mingel på Student Node. Lycka till!


Erik Sturesson

VD på Student Node AB. Ser till att talanger får träffa rätt arbetsgivare och yrkesverksamma i sin bransch på ett personligt sätt redan under studietiden.
http://studentnode.com


Kommentarer på detta inlägg